sunnuntai 30. kesäkuuta 2013

Ärsyttää

Ärsyttää niin, että olisi ehkä parempi jättää kirjoittamatta koko postaus. Mutta kirjoitan kuitenkin.

Ärsyttää siis turhat varailijat, jotka eivät voi edes perua varaustaan. Hamstereiden parissa olen touhuillut vasta vähän aikaa (kolme poikuetta roboja ja yksi syrkkejä), mutta marsujahan kasvatan virallisella nimellä ja sitä kautta on tullut yhtä jos toista vastaan vuosien aikana. Esimerkkinä siitä kirjoitukset "kasvattamisen riemua" ja "kun hankit eläimen kasvattajalta". Ehkä hieman aihetta sivuten myöskin "kasvattajan vastuu".

Miksi niitä eläimiä täytyy varailla pelkästään huvin ja harrastuksen vuoksi? Miksi varausta ei voi perua? Miksi edes kysyttäessä ei voida vastata? En ymmärrä.

Eipä juuri näille poikasille nyt hirveästi ole ottajia ollut, joten ei iso vahinko jos joku oltaisiinkin varattu turhaan, mutta ärsyttää silti. Miksi pitää varailla huvin ja harrastuksen vuoksi? Argh. Toki enemmän päähän ottaisi se, jos kysyntää olisi enemmän kuin tarjontaa ja joku varailisi eläimiä ihan vaan huvikseen ja tämän takia joku sellainen jäisi ilman, joka olisi oikeasti ollut sen eläimen ottamassa ja ottaisi sitten jo jostain muualta ennen kuin selviää, että huvin vuoksi varatut eläimet jäävätkkin kasvattajalle käsiin, koska on taas varailtu muuten vaan, kun se on niin kivaa! Vähän niinkuin "ikkunashoppailu". Eihän siitä ole haittaa kenellekään. Ja kasvattajan ei niin väliäkään, sehän tekee vaan työtään ja on asiakaspalvelija. Tai sitten ei. Kasvattaja on yksityishenkilö, jolle kasvattaminen on ainoastaan harrastus.


Mitä jos eläimen tullessa luovutusikään varaaja tosiaan katoaa ja palautuukin maan pinnalle vaikka parin viikon päästä? Mitä sitten, jos olet siihen mennessä myynyt eläimen jo jollekin toiselle? Sanotaan, että oltiin matkoilla tms. eikä tullut siitä mieleen etukäteen ilmoittaa mitään (niin, kyllähän se kasvattaja sitä eläintä pitää varattuna vaikka maailmantappiin asti). Sanotaan, että ei ole saatu viestejä, vaikka Facebook selvästi kertoo, koska viestit on käyty lukemassa. Tai sitten parin kyselyn jälkeen vastataan jotakin, jonka viestisisältö on suunnilleen tällainen "olen kyllä nähnyt viestisi, mutta en vain ole viitsinyt vastata. Lisäksi lähden huomenna yli viikon reissulle enkä siitäkään olisi todellakaan kertonut, ellet olisi ärsyttävästi perään huudellut. Olisin vain olettanut, että hamsu on sinulla edelleen kahden viikon päästä, jolloin ehkä voin sen suvaita tulla hakemaan." Ei siis näillä sanoilla, mutta näin luettavissa rivien välistä.

Ehkä täytyy tosiaan ottaa vastaisuudessa hamstereillekin käyttöön omalta osaltani varausmaksu, kun tuntemattomille varailee. Marsuja myydessä se on ainakin ihan ehdoton. Ihmiset ovat aivan käsittämättömiä, kenenkään ei uskalla luottaa. Ikävää, että ne kivat ja luotettavat ihmiset sitten joutuvat kärsimään näiden jokusten mätämunien takia.

Ja mainitaan vielä, että kivojakin varaajia on ollut, ei sillä. En siis yleistä, mutta yksittäiset tapaukset pistävät kuohuttamaan.

Kiitos, anteeksi ja näkemiin.


1 kommentti:

  1. Joo aina saa olla rastoja repimässä päästä joidenkin ostajien kanssa. Siks minäkin oon ragennu omaan blogiin melko ansiokkaasti :D Mulla ei nyt nuita hupivaraajia kyllä muistu mieleen. Mutta ota ehdottomasti käyttöön se varausmasu, helpottaa varmasti kummasti ja pienentää tattia otsassa :D

    VastaaPoista